programowanie

Słownik pojęć programistycznych

Czy wiesz czym się różnią języki wysoko od niskopoziomowych ? Jakie są rodzaje języków i czym się różnią ? Co to jest stack technologiczny, framework, czy baza danych ? Co to jest GIT lub IDE lub API ? Jeśli nie to koniecznie musisz zapoznać się z tym artykułem. Znajomość podstawowych pojęć zdecydowanie ułatwi Wam korzystanie z innych źródeł wiedzy oraz pozwoli rozeznać się z czym musi mierzyć się początkujący programista czy osoba zaczynająca swoją przygodę z IT.

Język programowania – jest to język jakim posługują się programiści do komunikowania się z komputerami.  Istnieją wysokopoziomowe i niskopoziomowe języki programowania. Im niższy poziom języka tym większe podobieństwo do języka binarnego (1-0) i tym trudniej go opanować. Języki wysokopoziomowe składają się już z łatwiej przyswajanych elementów, tzw. komend, które mogą przypominać klocki  z których buduje się pewną budowlę – program komputerowy. W przypadku aplikacji przeglądarkowych(webowych) języki możemy podzielić również na frontendowe i backendowe.

Języki frontentowe – najpopularniejszym językiem frontendowym jest  Java Script – służy do obsługi logiki biznesowej po stronie przeglądarki  oraz komunikacji z serwerem (miejsce gdzie gromadzone są dane o użytkownikach internetu), za jego pomocą można również tworzyć złożone komendy. Jest to język nie-typowany czyli jest bardzo elastyczny w tworzeniu komend (ale też jest trudniej znaleźć w nim błędy 😊).

Języki backendowe –  do najpopularniejszych należą: Java – jest to język typowany, czyli składający się z bardzo precyzyjnych komend. Programiści znający ten język są najbardziej pożądani na rynku pracy. Można w nim pisać aplikacje natywne na system Android. Wspierany jest przez firmę Oracle. C#/.Net – drugi najpopularniejszy język. Wspierany przez korporacje Microsoft. PHP – jest najczęściej wybieranym językiem do tworzenia stron internetowych (obecna wersja PHP 7.4). Ruby, Python – mniej popularne języki wybierane najczęściej przez startupy do prototypowania lub instytucje badawcze. Swift, Objective C – języki do tworzenia aplikacji na Iphona. C – język niskopoziomowy do programowania mikrokontrolerów.

Aplikacja – to nic innego jak program komputerowy,który komunikuje się z użytkownikiem przez sieć internetową (aplikacja webowa) lub wykonuje pewne działania na systemie operacyjnym (aplikacja natywna). Z aplikacji możemy korzystać  z komputera (aplikacja desktopowa) lub telefonu ( aplikacja mobilna).

Stack technologiczny to zbiór technologii z jakich korzysta programista w celu stworzenia aplikacji. Obejmuje język oprogramowania, frameworki oraz bazy danych. Przykładem stacku technologicznego jest platforma .Net, która obejmuje język C#, bazę danych SQL serwer oraz framework Entity. Czyli innymi słowy są to „narzędzia programisty”, którymi ten posługuje się celu stworzenia aplikacji czyli działającego programu komputerowego

Framework – „obudowa” języka. Framework składa się z bibliotek te natomiast składają się z komponentów. Można powiedzieć, że komponenty to pewne elementy (coś jak gotowe elementy w klockach lego), z których możemy zbudować naszą aplikację. Za ich pomocą możemy w szybszy sposób uzyskać  pożądany efekt. Dla każdego języka dostępnych jest kilka frameworków, które pomagają w budowaniu aplikacji, tworzeniu testów jednostkowych czy operacjach bazodanowych.

Baza danych – to takie zbiory informacji zapisane zgodnie z pewnym zasadami , np. w postaci tabel. Informacje zawarte w bazie danych można przetwarzać (sortować, łączyć, wybierać wg. określonych kryteriów, itp.). Do wykonywania tego typu operacji wykorzystuje się m.in. język SQL. Za jego  pomocą możemy dotrzeć do interesujących nas danych.  Bazy danych możemy podzielić na relacyjne MySQL, MSSQL, Oracle, PostgreSQL i nierelacyjne: NoSQL, Cassandra, Redis, Mongo. 

System kontroli wersji (GIT) – jest to środowisko (system), który umożliwia pracę kilku programistom naraz dzięki możliwości łączenia plików, nad którymi pracują programiści zaangażowani w dany projekt. Przykładowo, jeśli w projekcie jest trzech programistów i każdy z nich ma na swoim komputerze pliki z kodem to jeśli wyśle je do wspomnianego wcześniej systemu pliki te się ze sobą zsynchronizują tworząc wspólny kod co znacznie ułatwi pracę osobom zaangażowanym w dany projekt.

Zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) – krótko mówiąc jest to kilka wybranych przez programistę aplikacji umożliwiających tworzenie oprogramowania. Składa się z edytorów tekstowych, kompilatorów, narzędzi do debugowania (wykrywania błędów), programów do pracy z bazą danych, lokalnych serwerów, itp. Przykładem IDE jest Microsoft Visual Studio. Czyli w naszym przykładzie z klockami jest to m.in. miejsce oraz narzędzie, których używasz do ich składania.

API – interfejs programistyczny aplikacji, zestaw pewnych reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą.  Przypuśćmy, że chcesz sprzedać swoją budowlę z klocków lego, w tym celu wystawiasz ogłoszenie w internecie. Żeby wystawić takie ogłoszenie musisz przeczytać politykę prywatności oraz przeczytać regulamin na stronie, na której chcesz wystawić ogłoszenie. Można powiedzieć, że sposób w jaki możesz wykorzystać platformę do swoich celów to nasze API.  

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *